Proč slyšíme? – fyzikální akustika

Proč je akustika důležitá?

Zvuk je neoddělitelnou součástí našeho každodenního života – od konverzací až po hudbu a prostorové efekty v divadle či kině. Porozumět tomu, jak zvuk vzniká, šíří se a transformuje na vjem v mozku, je zásadní nejen pro fyziky, ale i pro scénické technologie, architekty či filmaře, kteří navrhují filmové a divadelní prostředí.

Co je to zvuk?

Zvuk je mechanické vlnění – vibrace částic v pružném prostředí (plyn, kapalina, pevná látka). Tyto vibrace vznikají například pohybem membrány reproduktoru nebo hlasivek a šíří se díky pružnosti prostředí .

Z teoretického hlediska platí pro ideální plyn Newton‑Laplaceova rovnice:

kde:
c – rychlost zvuku
γ – adiabaticita plynů (poměr měrných tepelných kapacit)
p – tlak a
ρ – hoρ hustota prostředí

Šíření zvuku a faktory ovlivňující šíření

Rychlost zvuku v suchém vzduchu závisí hlavně na teplotě. Pro přibližné výpočty se používá vzorec

Frekvence, amplituda a rozsah lidského zvuku

Frekvence [Hz] – určuje výšku tónu
Amplituda popisuje intenzitu vibrace, kterou vnímáme jako hlasitost (Může mít více jednotek)

Lidské ucho obvykle detekuje zvuky od cca 20 Hz do 20 000 Hz, přičemž s věkem citlivost na vysoké frekvence klesá (u průměrného dospělého hranice klesá na 15–17 kHz). Zvuky pod 20 Hz nazýváme infrazvuk, nad 20 kHz ultrazvuk (používaný např. v lékařském zobrazování či čištění).

Spektrální složení zvuku a Fourierova analýza

Ve skutečnosti se přírodní zvuky skládají z mnoha frekvencí – každý nápěv v řeči či hudbě je komplexní spektrum. Pomocí Fourierovy transformace lze tento spektrální obsah rozložit na jednotlivé sinusové složky a analyzovat, které frekvence dominují (základní frekvence) a jaké jsou jejich harmonické. Tato metoda je základem analýzy řeči, akustické signalizace i digitálního zpracování zvuku.

Základní fyziologie lidského ucha

  1. Vnější ucho
    Celý proces slyšení začíná ve vnějším uchu, které funguje jako přirozená anténa. Boltec (to, co vidíme zvenku) je tvarovaný tak, aby co nejefektivněji zachytával zvukové vlny z okolí a směřoval je dovnitř do zvukovodu. Zvukové vlny pak narážejí na bubínek (membrana tympani), tenkou membránu na konci zvukovodu, která začne jemně vibrovat podle frekvence a intenzity dopadajícího zvuku.
  2. Střední ucho
    Za bubínkem se nachází střední ucho – malý, vzduchem vyplněný prostor, ve kterém se nachází tři drobné kůstky: kladívko, kovadlinka a třmínek (malleus, incus, stapes). Tyto kůstky tvoří nejmenší kosti v lidském těle a přenášejí vibrace z bubínku dále do vnitřního ucha. Zároveň fungují jako zesilovač – díky rozdílu ploch (bubínek je výrazně větší než oválné okénko, do kterého naráží třmínek), se mechanická energie zesiluje až 20×. Tento mechanismus také přizpůsobuje přenos vibrací mezi prostředími s různou impedancí – ze vzduchu do tekutiny.
  3. Vnitřní ucho
    Za oválným okénkem začíná vnitřní ucho, které je naplněno tekutinou. Jeho hlavní částí je hlemýžď (cochlea) – spirálovitá trubice obsahující basální membránu s vláskovými buňkami (senzorickými receptory). Když třmínek zatlačí na oválné okénko, vyvolá vlnění tekutiny v hlemýždi. Tohle vlnění „rozvibruje“ basální membránu a stimuluje vláskové buňky, které převádějí mechanické pohyby na elektrické signály pomocí tzv. mechanoelektrické transdukce.

    Zajímavost: Každé místo na basální membráně reaguje na jinou frekvenci zvuku – na začátku hlemýždě vysoké tóny, na konci hluboké. Díky tomu mozek dokáže analyzovat výšku tónu (frekvenční rozklad).
  4. CNS (centrální nervová soustava)
    Vláskové buňky předávají elektrické signály dál do sluchového nervu (nervus cochlearis), který je součástí osmého hlavového nervu. Tento signál prochází několika přepojovacími stanicemi v mozkovém kmeni a thalamu, až se dostane do primární sluchové kůry v mozku (gyrus temporalis superior). Právě zde se zvuk vědomě „rozkóduje“ – mozek rozpozná, co slyšíme: hlas, tón, směr nebo řeč.
    Mozek umí analyzovat nejen co slyšíme, ale i odkud to přichází – díky jemným rozdílům mezi signálem z levého a pravého ucha. Tohle prostorové slyšení je naprosto zásadní třeba pro orientaci v prostoru nebo porozumění řeči v hlučném prostředí.

Použité zdroje:

  1. Kinsler, L. E., Frey, A. R., Coppens, A. B. & Sanders, J. V. (1999). Fundamentals of Acoustics (4th ed.). John Wiley & Sons.
  2. Rossing, T. D., Moore, F. R. & Wheeler, P. A. (2002). The Science of Sound (3rd ed.). Addison Wesley.
  3. Moore, K. L., Dalley, A. F. & Agur, A. M. R. (2013). Clinically Oriented Anatomy (7th ed.). Lippincott Williams & Wilkins.
  4. Yost, W. A. (2000). Fundamentals of Hearing: An Introduction (3rd ed.). Academic Press.
  5. Sabine, W. C. (1900). Collected Papers on Acoustics. Harvard University Press.
  6. National Institute on Deafness and Other Communication Disorders (NIH). “How the Ear Works.”
    https://www.nidcd.nih.gov/health/how-ear-works (cit. 17. 4. 2025)
  7. Greenwood, D. D. (1990). „A cochlear frequency‐position function for several species: 29 years later.“ Journal of the Acoustical Society of America, 87(6), 2592–2605.
  8. on Békésy, G. (1960). Experiments in Hearing. McGraw‑Hill.
  9. Hudspeth, A. J. (2014). „Integrating the active process of hair cells with cochlear function.“ Nature Reviews Neuroscience, 15, 600–614.

Přejít nahoru